Peugeot 309

De ontwikkeling van de Peugeot 309

Onder de merknaam Talbot werd het prototype van de Peugeot 309 ontwikkeld. Talbot zou de typeaanduiding Arizona meegeven en deze zou de opvolger worden van de Talbot Horizon. Toen Talbot in handen kwam van Peugeot, werd besloten de naamvoering Talbot niet langer te voeren en bracht men het model uit als Peugeot 309. De 309 werd een model tussen de 205 en 305 en werd geproduceerd in de fabrieken van het voormalige Chrysler Europe in Poissy. Ook in Engeland werd de 309 geproduceerd in Ryton-on-Dunsmore.

De 309 was eigenlijk een buitenbeentje in het gamma van Peugeot. Door een facelift in 1989 werd de 309 een duidelijker lid binnen de Peugeot range. Om het wat oubollige karakter weg te nemen werd in 1990 een 160 pk 309 GTI 1.6 op de markt gebracht maar helaas heeft dit niet echt bijgedragen aan populariteit. Echte liefhebbers weten echter de 309 te waarderen op haar rijeigenschappen, het praktische gebruik en de betrouwbaarheid. En zeker de prestaties van de GTI 1.6 zijn niet slecht.

Vera Profil

De Peugeot 309 ofwel project C28 vindt zijn oorsprong in het Vera Profil prototype. Peugeot was middels prototypes op zoek naar manieren om de luchtweerstand en het wagengewicht verder te verlagen. Het prototype werd in 1982 gepresenteerd op de NEC motorshow in het Verenigd Koninkrijk en herbergt al flink veel van de kenmerken van de in 1985 gepresenteerde 309. De auto zou eigenlijk de opvolger moeten worden van de Talbon Horizon en zou de naam Arizona gaan dragen. Maar onder andere de lovende reacties op het Vera Profil prototype (wat overigens al een Peugeot logo droeg) werd besloten om de auto onder Peugeot vlag te voeren. De 305 schurkte als sedan al tegen de compacte middenklasse aan, maar de markt vroeg, kijkend naar de concurrentie, eigenlijk om een compact middenklasse hatchback, zo werd project C28 uiteindelijk omgedoopt tot de Peugeot 309. Een auto gebaseerd op de studies van de Vera prototypen.

Om die reden kent de 309 ook als standaard uitvoering al een laag eigengewicht en een lage luchtweerstand van 0,33. De Profil uitvoering, die zijn naam dankt aan het prototype uit 1982, heeft zelfs een CW waarde van 0,30 door maatregelen als een achterspoiler, luchtdichte motor beschermplaat en achter diffuser en extra rubbers om de voorportieren verder mee af te dichten.

Geen film, maar werkelijkheid

In 1985 wordt de 309 in Nederland geïntroduceerd onder het motto; Geen film, maar werkelijkheid. Allereerst als 5-deurs hatchback met de keuze uit een tweetal Talbot en twee Peugeot XU benzine motoren, later werd hier een injectie motor en diesel motor aan toegevoegd.

In 1987 volgde de 3-deurs hatchback uitvoeringen, de automaat en werd op basis van het succes van de 205 GTI ook de 309 GTI geïntroduceerd met dezelfde 1.9 130PKterke motor uit de eerdergenoemde 205. Ondanks het iets hogere wagengewicht, had de 309 door zijn stroomlijn een hogere topsnelheid en door zijn langere wielbasis een minder listig weggedrag.

In 1989, een jaar nadat de 405 ten tonele was verschenen, was het tijd voor een facelift. Het model was van origine toch ontwikkeld voor Talbot en droeg ook wat kenmerken en techniek die niet helemaal aansloten bij het Peugeot gamma van eind jaren 80. Dus werden een aantal veranderingen doorgevoerd zoals, een nieuwe grille en koplampen, andere achterlichten en achterklep en een volledig nieuw dashboard. Dit aangevuld met andere wielplaten, andere bekleding en nieuwe schone motoren voorzien van katalysator zorgde voor een impuls. Onder andere vanwege de emissie eisen was de 309 te krijgen met 3 TU benzine motoren, waarvan 1 altijd gekoppeld aan een automaat.

GTI16

De GTI kreeg een katalysator en werd daarmee wat tammer, maar Peugeot wist de 160 PK sterke XU9J4 motor uit de 405 MI16 gekanteld en met wat aanpassingen aan de luchtuitlaat onder de motorkap van de 309 te krijgen en troefde daarmee de concurrentie in één klap af. De GTI16 was geboren. De auto wat te krijgen in de specifieke kleur Blue Miami en week verder af van de gewone GTI middels bredere banden, aangepaste wielophanging, andere bekleding en andere bumper inleg. Tevens werd een snelle diesel geïntroduceerd, de XRDT of de GRDT voortgestuwd door een 1.8 Turbodiesel motor met 78 PK. Veruit de meest verkochte 309 had de soepele en vlotte TU3M die in het begin 80PK en later door inlaatrestrictie 75PK produceerde. Deze motor maakte de eerdere 1.6 benzine motoren grotendeels overbodig, in andere landen werden sterkere en grotere benzine motoren nog wel gebruikt door andere emissie eisen.


In 1993 viel het doek voor de 309, opvolger 306 stond klaar en de 309 was inmiddels ook alweer 8 jaar op de markt. De concurrentie had niet stilgezeten en in die tijd nam de auto industrie grote stappen, kortom de 309 liep achter de feiten aan. In het laatste jaar werd de auto eigenlijk alleen nog verkocht als GLX, wat zowel een 3-deurs als 5-deurs kon zijn met respectievelijk een 1.1, 1.4 benzine motor of een 1.9 dieselmotor.

Bronvermelding

  • Autotheek 11, september 1983
  • 205, Wie waagt die wint, Jean Louis Moncet
  • Peugeot 205 all models, Marcello Pirovano
Deel deze pagina: